الأربعاء، أبريل 22

غذاء الروح

غذاء الجسد معروف  ومفيش حد ممكن يختلف عليه 
لكن ايه يا تري  غذاء الروح؟؟
انا مش بتفلسف ولا بخرف  ولا انا فاضي وبضيع في وقت
كل الحكايه اني  واسمحولي اني اتكلم عن نفسي مش حد تاني 
بعد فتره طويله من الركود  والملل النفسي  حاجه كده زي ما اكون غرقان في مستنقع 
لقيت نفسي متاثره بحاجه صغيره اوي  وفجاه لقيت نفسي انتفضت وصحيت 
وامتلات بالحيويه والنشاط  ومصممه تخرج من المستنقع 
طيب ازاي وليه وايه  يعني اللي حصل ؟
ولا حاجه                كل الحكايه ان نفسي تذوقت بعض من غذائها وبالرغم من انها لم تشبع جوعها ولم تروي عطشها
الا انها  تاكدت انها لم تمت بعد  ومازالت تستمتع بالحياه  
نعم  لا حياه للروح بدون غذاء
 وما يقفز الان في  وجدانكم ان الروح لا تحتاج للغذاء  وان الجسد هو وحده من يحتاج للغذاء
هذا اعتقاد خاطيء  واتمني ان استطيع اقناعكم جميعا انه  لابد للروح من الغذاء
واساس غذاء الروح  هو المدد  الالهي من الله سبحانه وتعالي الي  اعظم  اسراره وهي الروح 
وانا اعلم ان معظم قراء هذه السطور قد لاحظوا  التغيرات التي تطرا علي ارواحهم  
حيث تجدها سعيده ومطمئنه بالقرب من خالقها     في حين تجدها تعيسه وشقيه عندما تبعد وتعصي
ما سبق هذا هو اساس الغذاء 
ولكن هل كل الارواح او الانفس متشابهه؟
اسمحوا لي ان اترك لكم  الاجابه ولنستمع لكل منا  عن رايه انواع   النفس 
وذلك من خلال تجاربنا في الحياه

هناك 16 تعليقًا:

  1. غذاء الروح واحد
    ونجده بلذة القرب ومتعة الأنس بالله
    لكن هذا الغذاء أنواع أخي الكريم
    فمن الناس من يجد متعته في قيام الليل
    ومنهم من يجد غايته في قراءة القرآن والتدبر فيه
    ومنهم من يجد ضالته في الذكر
    ومنهم أوتيَّ حب الصيام .. وهكذا
    وإن كان لا منع أحدهم هذا أن يتلذذ الوان الغذاء الروحي الأخري .. ولكن أقصد ما أوتيّ حبه ووجد نفسه فيه

    أرجو أن يكون إنقطاعك هذا لخيرٍ
    وألا تحرمنا من طيب حديثك وماتع تأملاتك مرةً أخري.

    ردحذف
  2. السلام عليكم ,

    فعلا يا أستاذ ابن رشد ,
    و زي ما بيقول ابن القيم إن في القلب شعث و فاقة لا يلمه و لا يسدها إلا الإقبال على الله ,

    لكن انت عارف أحيانا الناس بتلاقيها تستزيد من الأغاني مثلا أو المعاصي علشان تسد الخلة دي , بدلا من أن تلجأ إلى ما شرعه الله لغذاء الروح ,
    و ده بيبقى زي الأجرب , حين يجد في الحكة راحة , بينما هي تدميه !!

    ربنا يهدينا ,
    بالله عليك تدعيلي ,
    ما تنساش الله يكرمك ,

    ردحذف
  3. غذاء الروح لن يختلف عليه إثنان ياسيدى
    فهو بالطبع
    ذكر الله ومأنسة الصحابة بقصصهم العطرة والغوص فى السيرة النبوية

    تحياتى لسطرك المبدع

    ردحذف
  4. عارف يا اخي مين فعلا اللي يحس بغذاء الروح؟
    اللي طول عمره في حضرة الله وذكره ثم تأخذه الدنيا في سككها وشعابها ده بيبقى زي التايه وأول ما يرجع للذكر وللحب الباقي بيعرف انه كان في صحراء وفعلا رجع يقعد تاني على نهر جاري عذب يروي ويشبع
    تحياتي ع الموضوع الجميل ده

    ردحذف
  5. أنا مش هقدر أجاوب
    لأنى كتبت موضوع فى مدونتى بعنوان الروح
    واتكلمت بالتفصيل
    ربنا يكرمك ويسعدك

    ردحذف
  6. د ياسر
    ما شاء الله عليك يا عم ياسر
    فعلا الارواح الطيبه التي من الله عليها
    بالرضا تستمتع بكل انواع العبادات
    التي تقصر المسافات بينها وبين خالقها
    سبحانه وتعالي

    ردحذف
  7. مهندس ابراهيم سلامه
    بالرغم اني عارف انك الان بالجهاديه
    الا انني انتتهز هذه الفرصه لادعو الله
    لك ان يهون عليك الايام وتعود لنا
    بكل خير ان شاء الله

    ردحذف
  8. ملكه بحجابها وعقلها

    اتفق معك علي ان القرب من الله
    هو الغذاء السليم للروح السويه
    الطيبه التي تانس بخالقها وبارئها
    سبحانه وتعالي

    ردحذف
  9. استاذتنا الفاضله ستيته

    طبعا الانسان يقدر قيمه النعمه اوي
    لما يفقدها وبالتالي فوجهه نظرك سليمه
    لان الانسان عندما يعتاد الطاعه واحيانا كما
    ذكرتي تاخذه الحياه بكل ما فيها من مغريات
    فيضل الطريق لبعض الوقت ولكنه يشعر بالغربه
    والضياع فيعود متلهفا لطريقه المستقيم
    وسبحان مقلب القلوب

    ردحذف
  10. محمد غاليه

    انا طبعا هقرا موضوعك ده حالا
    وانا شاكر جدا لمرورك واهتمامك

    ردحذف
  11. ربنا يعزك دايما كلمات قليله لكنها حقيقى رائعه
    انا عن نفسي غذاء الروح على حسب
    يعنى مثلا
    فى اوقات رضا ربنا عليا بحب فعلا القران والدروس الدنيا لكن اما ربنا بيزعل منى بلجا لحاجات مش كويسه لكن اكيد ببقى زعلانه وعايشه فى تانيب ضمير
    ربنا بجد غفور قوي ورحيم بنا اننا بنعمل كل ده وبيسامحنا لمانتوب
    ربناي فغرلنا جميعا ويقبل توباتنا ويهدنا ال سواء الصراط

    ردحذف
  12. ابن رشد
    انت فين من فترة
    غذاء الروح حاجات كتير
    اولهم ذكر الله والتقرب منه
    وبعده اى شئ ممكن يسعد قلوبنا
    عن نفسى
    ابتسامة طفل
    نظرة سعاددة حينما اقدم خدمة لمحتاج
    دعاء لى عن فك كربة مسلم
    اى خير استطيع تقديمه يمدنى بغذاء روحى كبير
    تحياتى لك

    ردحذف
  13. جي جي

    ربنا يقوينا دايما علي نزعات النفس
    ويكرهنا في المعصيه وما يقربنا منها
    ما حرمنا الله من تشريفك لنا

    ردحذف
  14. القدر وانا

    ما شاء الله عليكي فعلا انتي ذكرتي غذاء كلنا
    ناسينه وهو نعم ربنا علينا واقلها فعلا
    النظر في وجه طفل جميل
    قدرتنا علي عمل الخير ومتعتنا في رؤيه نتيجه
    عملنا علي عباده الضعفاء
    وطبعا حاجات كتير اوي لا تعد ولا تحصي
    نورتيني وزدتني علما

    ردحذف
  15. اللهم ثبت قلوبنا على دينك

    ردحذف
  16. بالتوفيق للجميع

    ردحذف