الاثنين، مارس 9

هل انت منافق

فجاه كده ومن غير ترتيب سالت نفسي هو ليه احنا كمصريين نمتلك كل هذه الموهبه 
في كل اشكال وفنون النفاق؟؟
وبرضه سالت نفسي هو ليه احنا بنخاف اوي كده علي لقمه العيش لدرجه الاذلال؟؟
بجد انا معنديش اجابه شافيه  
لكن انا متاكد اننا رواد النفاق بالعالم اجمع واننا تفوقنا ووصلنا لمكانه في فنون والاعيب 
النفاق   لا يمكن لاي شعب باي حال من الاحوال ان يقترب من منزلتنا العظيمه 
في فنون النفاق
واسمحوا لي ان نتسائل جميعا ونسال انفسنا هل نحن منافقون ؟؟
ولماذا ننافق ونحن نعلم اننا حتما ميتون ومفارقون لكل من في الدنيا؟؟
وهل هناك نفاق ابيض زي الكدب الابيض؟؟
ام انه افه وبعض من اعراف وتقاليد سيئه لابد من اجتثاثها تماما 
دمتم بكل العقل والحكمه

هناك 9 تعليقات:

  1. نفسييييييييييييييييييي انك تتفرج على المصريين في الغربة
    نفسييييييييييييييي وخاصة في دول النفط
    ساعاتها مفهومك عن النفاق والفهلوة ها يتطور لمرحلة جديدة جدا جدا جدا

    صدقني انا فيه ناس وصلتني ان افغر فاهي وكل البشر بتضحك عليا انا ليه مزبهلة كده

    نفاق .. فهلوة .. تخليص .. تسليك .. بومب .. زنب "جمع زنبة"
    مصطلحات خاصة بينا أصحاب ثقافة الزحام

    كل عام وانت بخير

    ردحذف
  2. ابن رشد
    ربنا يحمينا شر النفاق والمنافقون
    كلامك سليم جدا
    بقت حاجة تقرف بجد
    وصادق المشاعر تاه فى وسط جيوش المنافقين
    تحياتى وتقبل مرورى

    ردحذف
  3. اولا انا ليا ملاحظه
    النفاق ده مش عاده عند المصريين ولا احنا السبب
    النفاق حاجه عند كل واحد نسي ان فى ربنا ومابقاش يلاقى حاجه غير انه ينافق ويكدب
    ايا كان النفاق مرفوض
    حضرتك بتقول دمتم بكل العقل والحكمه
    انا اعتقد الكلمتين دول خيال
    مابقاش فينا مخ خاااااااااااالص ولا عقل ولاحكمه ولا اللوغاريتمات دى
    تحياتى ومدونه بجد جميله وانا هنا على طول

    ردحذف
  4. الفاضله ستيته
    طبعا انا اسف جدا علي التاخير بالرد وطبعا الاسف
    لحضرتك وللقدر وانا وطبعا لجي جي
    طبعا انتي مش محتاجه اقولك اد ايه انتي انسانه
    روحك جميله اوي اوي
    ووجودك هنا ده بجد شرف كبير اوي ليه

    ردحذف
  5. القدر وانا
    شاكر جدا جدا لمرورك
    معتقدش ابدا ان صادق المشاعر
    ممكن يتوه بالعكس المنافقين هم التائهون
    حضرتكم نورتي المنطقه بتاعتنا

    ردحذف
  6. جي جي
    اسمحيلي اختلف معاكي لاني بعتقد ان النفاق بهذا الشكل
    الفظيع هو عاده مصريه خالصه
    اما عن العقل والحمه فهذه تعتبر امنيه وحلم شخصبا احلم ان احققه
    دومتي بكل الخير والصحه

    ردحذف
  7. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  8. مافيش كدب ابيض
    الكدب كدب وكله حرام علي فكره
    بس للاسف كلنا بنكدب وانا اوقات بكدب
    هههههههههههههههههههههههههههههههه

    وبالتالي برضو النفاق نفاق وكله علشان المصلحه
    يا اما علشان تاخد حاجه مش من حقك وده كان زمان
    دلوقتي الموضه النفاق علشان تاخد حقك
    اصل نزل السوق نوع جديد من الناس بيحب اوي يحس بروحه ويتفخم علشان يديك حقك
    وكله بسبب حكومتنا الموقره

    ردحذف
  9. عاشقه
    طبعا اسمحي لي ان ارحب بك في مدونتي الصغنونه
    وبجد شرفتيني ونورتيني واوعي تفتكري ان ده نوع من انواع النفاق هههههههههه
    برضه بهذر اشمعني انا مهذرش
    حلوه الملحوظه بتاعه الناس الجديده في السوق دي
    بس همه مش جداد دول موجودين من زمان
    دمتي بكل الخير
    ويارب متكونش اخر مره تشرفيني

    ردحذف